
Het CBR werkt volop aan het thema ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Samen met externe deskundigen hebben we algemene uitgangspunten en richtlijnen opgesteld voor het gebruik van ADAS.
Dit in het kader van het project 'ADAS in relatie tot rijvaardigheid', waarmee we zijn gestart in september 2021. Samen met de partners van de rijprocedure B hebben we enkele maanden geleden een voorstel besproken om de uitgangspunten en richtlijnen op te nemen in deze rijprocedure. Dit voorstel is positief ontvangen. We verwachten dat we eind dit jaar de nieuwe rijprocedure kunnen publiceren. De richtlijnen zorgen voorlopig niet voor een verplichting van het ADAS-gebruik tijdens het praktijkexamen en ook niet voor een aanpassing van eisen aan examenvoertuigen.
Wettelijk verplichte systemen
Sinds 6 juli 2022 is een aantal rijhulpsystemen verplicht gesteld bij nieuw te introduceren automodellen binnen de EU. Voor alle nieuwe auto’s gaat dit gelden vanaf 7 juli 2024. Het doel van deze wettelijke verplichting is om het aantal ongevallen te verminderen door weggebruikers beter te beschermen.
Enkele verplichte systemen zijn:
- noodremsysteem (AEB);
- vermoeidheidsherkenning;
- rijstrookassistentie;
- intelligente snelheidsassistent (ISA).
Campagne Slim
Het is belangrijk dat ADAS-systemen veilig en verstandig worden gebruikt. Daarom informeert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bestuurders via de campagne Slim. Op de site van de campagne staat onder meer de film Slim onderweg.