CBR Info

Richtlijnen opgesteld voor gebruik ADAS

Richtlijnen opgesteld voor gebruik ADAS

Het CBR werkt volop aan het thema ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Samen met externe deskundigen hebben we algemene uitgangspunten en richtlijnen opgesteld voor het gebruik van ADAS.

Dit in het kader van het project 'ADAS in relatie tot rijvaardigheid', waarmee we zijn gestart in september 2021. Samen met de partners van de rijprocedure B hebben we enkele maanden geleden een voorstel besproken om de uitgangspunten en richtlijnen op te nemen in deze rijprocedure. Dit voorstel is positief ontvangen. We verwachten dat we eind dit jaar de nieuwe rijprocedure kunnen publiceren. De richtlijnen zorgen voorlopig niet voor een verplichting van het ADAS-gebruik tijdens het praktijkexamen en ook niet voor een aanpassing van eisen aan examenvoertuigen.

Wettelijk verplichte systemen

Sinds 6 juli 2022 is een aantal rijhulpsystemen verplicht gesteld bij nieuw te introduceren automodellen binnen de EU. Voor alle nieuwe auto’s gaat dit gelden vanaf 7 juli 2024. Het doel van deze wettelijke verplichting is om het aantal ongevallen te verminderen door weggebruikers beter te beschermen.

Enkele verplichte systemen zijn:

  • noodremsysteem (AEB);
  • vermoeidheidsherkenning;
  • rijstrookassistentie;
  • intelligente snelheidsassistent (ISA).

Campagne Slim

Het is belangrijk dat ADAS-systemen veilig en verstandig worden gebruikt. Daarom informeert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bestuurders via de campagne Slim. Op de site van de campagne staat onder meer de film Slim onderweg.

      CBR Info oktober 2022

      Het CBR versoepelt de tijdelijke maatregel die is ingevoerd om de examencapaciteit zo goed mogelijk te verdelen. Aanleiding voor de maatregel is dat de gemiddelde reserveringstermijn voor het B-rijbewijs vanwege de effecten van de coronapandemie nog altijd hoog is en de slagingspercentages te laag.
      In een zogeheten Knelpuntenbrief heeft het CBR 15 uitdagingen, knelpunten en dilemma’s beschreven waar de organisatie in de uitvoering mee te maken heeft. Belemmeringen die een bijdrage aan de verkeersveiligheid soms in de weg staan.
      Het CBR werkt volop aan het thema ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Samen met externe deskundigen hebben we algemene uitgangspunten en richtlijnen opgesteld voor het gebruik van ADAS.
      Er is een nieuwe versie van de rijprocedure B. Er is een nieuwe versie van de rijprocedure B. Deze wordt op vrijdag 30 september gepubliceerd op cbr.nl met als ingangsdatum 1 januari 2023.
      De opleidingsmethodiek Rijopleiding in Stappen (RIS) is vernieuwd. In versie 2.0 zijn de nieuwste onderwijsmethodes en ontwikkelingen op technisch gebied meegenomen.
      ‘Vergroot je kans om in één keer te slagen met de tips en hulp van het CBR.’ Onder dat motto houdt het CBR weer een socialmediacampagne om de Rijbewijstips (en Rijschoolzoeker onder de aandacht te brengen.
      Met proefritten en speeddates met potentiële collega’s zet het CBR in september extra activiteiten in om examinatoren te werven.
      Veel mensen met een lichamelijke beperking kunnen toch blijven autorijden met een aangepaste auto. Autorijden blijft hierdoor in veel gevallen mogelijk. Ook als je bijvoorbeeld een of meerdere ledematen mist, je een dwarslaesie hebt of minder spierkracht hebt.
      Bestuursvoorzitter Jos Vaessen en Ruud Rutten, voorzitter van de Raad van Toezicht van de nieuwe Koepel Rijopleiding en Verkeersveiligheid (KRV) hebben op uitnodiging van Alexander Pechtold en Jan Jurgen Huizing een bezoek gebracht aan het hoofdkantoor in Rijswijk.
      Korte nieuwsberichten over het CBR.