Hoe u een gehandicaptenparkeerkaart aanvraagt, verschilt per situatie:
Ik woon in Nederland
U kunt de parkeerkaart voor gehandicapten aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven.
Ik woon in een ander Europees land
Met een in een ander Europees land afgegeven gehandicaptenparkeerkaart mag u in Nederland gebruik maken van de gehandicaptenparkeerplaatsen. Op de website van de Rijksoverheid leest u meer informatie over deze parkeerkaart.
Ik woon buiten Europa
De minister van Infrastructuur en Milieu kan u een gehandicaptenparkeerkaart geven als u voor een bepaalde periode (bijvoorbeeld voor vakantie) in Nederland bent.
Voorwaarden
- U moet in het bezit zijn van een gehandicaptenparkeerkaart uit het land waar u woont.
- U mag niet ingeschreven staan bij de Basisregistratie Personen (BRP).
Hoe vraag ik deze tijdelijke gehandicaptenparkeerkaart aan?
Het CBR mag u, namens de minister, een gehandicaptenparkeerkaart geven. U stuurt een brief waarin u aangeeft dat u een gehandicaptenparkeerkaart wil aanvragen per post naar:
CBR, Divisie Rijgeschiktheid
Postbus 3012
2280 GA Rijswijk
Hierbij stuurt u het volgende mee:
- 2 pasfoto's (in kleur);
- kopie legitimatiebewijs;
- kopie gehandicaptenparkeerkaart thuisland;
- periode van verblijf in Nederland;
- woon- of correspondentieadres (bij voorkeur in Nederland);
- telefoonnummer.
Geef hierbij ook aan of de aanvraag voor de bestuurder of de passagier is.
Vervolg
Zodra wij alle informatie ontvangen hebben, sturen wij de gehandicaptenparkeerkaart binnen 1 week per post naar u toe. Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze Klantenservice.
Meer informatie
Aanvragen parkeerkaart gehandicapten