Wat is een rijtest

Rijtest met de nadruk op ‘doen’

Heeft u een lichamelijke beperking waardoor u uw voertuig niet goed kunt bedienen of besturen? Vaak is het dan toch mogelijk om veilig en verantwoord aan het verkeer deel te nemen. Bijvoorbeeld door aanpassingen aan uw voertuig of door andere hulpmiddelen, zoals een prothese.

Wanneer nodigen we u uit voor een rijtest?

We nodigen u uit voor een rijtest als u een lichamelijke beperking heeft die het besturen van een auto of ander voertuig moeilijker maakt. Vaak ontstaan beperkingen door letsel, slijtage, problemen rond de geboorte, reumatische of neurologische aandoeningen. Hierdoor kan het zijn dat u een been of arm mist of deze niet goed kunt gebruiken. Of dat u uw lichaam of nek niet goed kunt draaien.

Waar letten we op tijdens de rijtest?

Algemeen

  • Zitpositie
    We toetsen of u stevig en stabiel in de stoel zit tijdens het rijden. En tijdens het nemen van bochten, gasgeven en remmen. We kijken of u uw omgeving goed blijft waarnemen en uw voertuig veilig kunt besturen.
  • Veiligheidsgordel (autoriem)
    We toetsen of u de veiligheidsgordel zelfstandig kunt omdoen en afdoen. En of de gordel u voldoende beschermt.

Als u uw armen niet (goed) kunt gebruiken

  • Sturen
    We toetsen of u het stuur met beide handen, of bij aanpassing met één hand, kunt vasthouden en volledig naar links en rechts kunt draaien. We kijken ook of u dit snel genoeg kunt om in te spelen op wat er om u heen gebeurt.
  • Vloeiend sturen
    We toetsen of u het voertuig vloeiend bestuurt. We kijken of uw stuurgedrag goed is afgestemd op uw omgeving. Ook kijken we of u het voertuig tijdens het optrekken en gas geven op de juiste plek op de weg stuurt en houdt. Zowel op rechte stukken als in bochten.
  • Krachtig sturen
    We toetsen of u voldoende kracht heeft in uw armen en handen om goed te kunnen sturen. Dit wordt gemeten in ‘newton’. Voor het besturen van een (bestel)auto moet u tenminste 200 newton kracht kunnen zetten op het stuur. Voor een vrachtauto of bus is dit tenminste 250 newton.
  • Bedienen van schakelaars en parkeerrem
    We toetsen of u tijdens het rijden de schakelaars goed kunt bedienen, terwijl u het voertuig veilig en verantwoord blijft besturen. Het gaat om tenminste de volgende schakelaars: 

    • verlichting van het voertuig
    • richtingaanwijzers
    • ruitenwissers en ruitensproeier
    • claxon (toeter)
    • parkeerrem
  • Schakelen
    We toetsen of u kunt schakelen naar een andere versnelling, terwijl u het stuur blijft vasthouden met tenminste één hand. We kijken daarbij ook of u tijdens het schakelen het voertuig veilig en verantwoord blijft besturen.

Als u uw benen niet (goed) kunt gebruiken

  • Gaspedaal bedienen
    We toetsen of u uw rechtervoet op het gaspedaal kunt zetten. En of u daarbij met uw hak op de vloer steunt, zodat u het gaspedaal met uw voet kunt indrukken en loslaten.
  • Gedoseerd gas geven
    We toetsen of u de volledige controle heeft over het gaspedaal. Zodat u op de juiste momenten gas geeft en gas terugneemt. En u het overige verkeer niet hindert en u geen gevaar bent voor andere weggebruikers.
  • Wisselen tussen gas- en rempedaal
    We toetsen of u uw rechtervoet van het gaspedaal op het rempedaal kunt zetten. En of u daarna het rempedaal kunt indrukken en loslaten.
  • Rempedaal bedienen
    We toetsen of u in een vloeiende beweging uw voet midden op het rempedaal kunt zetten, zonder naar uw rechterbeen te kijken. En of u het rempedaal volledig kunt indrukken en weer loslaten.
  • Krachtig remmen
    We toetsen of u met zoveel kracht kunt remmen, dat het voertuig stil komt te staan. Deze kracht wordt gemeten in ‘newton’. De kracht waarmee u het rempedaal moet kunnen intrappen, is tenminste 500 newton. Bij een bestelauto, vrachtauto of bus is dit 700 newton.
  • Gedoseerd remmen
    We toetsen of u de volledige controle heeft over het rempedaal. Zodat u op de juiste momenten remt en de rem loslaat. En u daarbij het overige verkeer niet hindert en u geen gevaar bent voor andere weggebruikers.
  • Koppeling bedienen
    We toetsen of u uw voet in een vloeiende beweging midden op het koppelingspedaal kunt zetten, zonder naar uw linkerbeen te kijken. En of u het koppelingspedaal volledig kunt indrukken en rustig weer loslaten.
  • Gedoseerd koppelen
    We toetsen of u volledige controle heeft over het koppelingspedaal. En of u tijdens het koppelen de auto veilig en verantwoord blijft besturen. Zodat u het overige verkeer niet hindert en geen gevaar bent voor andere weggebruikers.

Als u uw lichaam en nek niet goed kunt draaien

  • Om u heen kijken
    We toetsen of u met hulp van de spiegels de hele omgeving rond het voertuig kunt zien. Dus voor, achter en naast de auto. We kijken ook of u uw nek en lichaam snel genoeg kunt draaien, zodat u uw blik snel kunt verplaatsen als dat nodig is. We letten op of uw voertuig niet slingert tijdens het kijken. En dat u het overige verkeer niet hindert en geen gevaar bent voor andere weggebruikers.

Wat voor aanpassingen zijn er mogelijk aan uw voertuig?

Op Mogelijke aanpassingen om veilig te rijden leest u meer over mogelijke aanpassingen van uw voertuig. Voor meer informatie over aanpassingen aan uw motor kun u terecht op www.mmvg.nl

feedback