Gezondheidsverklaring

Wanneer hoor ik iets van het CBR over mijn gezondheidsverklaring?

Als u gezond genoeg bent, krijgt u gelijk antwoord. U krijgt dan het bericht dat u ‘rijgeschikt’ bent.

Meestal heeft het CBR op basis van uw ingevulde Gezondheidsverklaring voldoende informatie om meteen een besluit te kunnen nemen. Soms heeft het CBR meer informatie nodig om te bepalen of u ‘rijgeschikt’ bent. U krijgt dan bericht van ons waarin we om één van onderstaande punten vragen:

  • We vragen om meer informatie van een arts.
  • Of: we verwijzen u door naar een medisch specialist voor een keuring.
  • Of: we nodigen u uit om een rijtest te doen, zodat we kunnen beoordelen of u uw rijbewijs kunt halen of behouden.

Begin op tijd

Het is op dit moment erg druk bij het CBR. Daardoor kan het beoordelen van uw rijgeschiktheid soms helaas langer dan vier maanden duren. We adviseren u daarom zo snel mogelijk de Gezondheidsverklaring op te sturen. Dit geldt zeker als u verwacht dat u nog naar één of meer medisch specialisten moet.

Heeft u een vraag over de gezondheidsverklaring? Stuur ons dan een e-mail via cbr.nl/contactformulier. U krijgt dan antwoord via e-mail of we bellen u terug. Ook als u vragen heeft, kunt u deze het best stellen via het contactformulier. Het is namelijk ongewoon druk bij de telefonische klantenservice, waardoor u daar lang in de wacht kan staan.

Wilt u toch telefonisch uw vraag stellen. Dan kunt u nu ook op zaterdag tussen 10:00 en 16:00 uur contact met ons opnemen.

Waarom kan het langer duren voordat u een reactie krijgt?

Het aantal Gezondheidsverklaringen dat wij ontvangen is sterk gestegen. Het CBR ontvangt nu ruim 600.000 Gezondheidsverklaringen per jaar.

Hoe komt dit? Door de economische groei doen steeds meer mensen rijexamen. Zij dienen allemaal een Gezondheidsverklaring in. Ook blijft het aantal ouderen groeien. Zij worden allemaal gekeurd als zij hun rijbewijs verlengen. Hier hebben we ons natuurlijk op voorbereid. Maar ondanks de inzet van meer mensen kan het CBR deze aantallen nog niet snel genoeg verwerken. Het CBR werkt er hard aan om dit te verbeteren.

Daarnaast werken we aan een betere online dienstverlening. Dit betekent nieuwe systemen en nieuwe manieren van werken. Deze overgang zorgt op dit moment ook voor vertraging. Maar deze verandering is nodig om u in de toekomst goed van dienst te zijn.

feedback