
CCV denkt mee over de invulling van een vervolgpilot op een proef ontheffing C(1) voor bepaalde elektrische voertuigen.
Hierbij zijn chauffeurs die rijden op een elektrisch voertuig dat door de zware accu zwaarder is dan 3.500 kg vrijgesteld van het hebben van een C-rijbewijs, mits zij aan bepaalde voorwaarden voldoen. Voorwaarden zijn bijvoorbeeld dat de bestuurder een korte theorie- en praktijkopleiding moet volgen voordat hij ontheffing krijgt. Ook kunnen voorwaarden aan het voertuig gesteld worden.
TNO
CCV schrijft het opleidingsplan en zal toezicht houden op de (mogelijk) toekomstige opleiding. Inmiddels is de uitvoeringstoets goedgekeurd door het ministerie. TNO heeft onderzoek gedaan naar de rijeigenschappen van een dieselvoertuig in vergelijking met een elektrisch voertuig. Zodra dit onderzoeksrapport binnen is, start CCV - samen met stakeholders - met het formuleren van de eisen voor de opleiding. Ook maken we concrete afspraken over het toezicht en de certificering van de opleidingen.
Verder in CBR Focus december 2018