
Het CBR is voor verkeersveiligheid en zelfstandige mobiliteit. Bekend zijn de theorie- en praktijkexamens waardoor mensen mobiel worden. Maar wat als je een beperking hebt? Kun je dan wel een rijbewijs halen? Of als je door een aandoening niet meer kunt autorijden in de eigen auto?
Ook dan is het CBR de instantie die met deze klant gaat onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om zelfstandig mobiel te worden en/of te blijven en veilig en verantwoord aan het verkeer deel te nemen. Dat kan soms door een aanpassing aan de mens (prothese/orthese) of een aanpassing aan het voertuig. Onze deskundigen praktische rijvaardigheid (dpr) werken intensief samen met auto-aanpassingsbedrijven, om met de klant, vaak vanwege de hoge kosten gesteund door het UWV en/of de werkgever, op zoek te gaan naar een passende oplossing.
Kennisuitwisseling
Om de samenwerking tussen alle betrokken partijen soepel te laten verlopen en de klant gedurende het gehele traject centraal te houden worden regelmatig kennisuitwisselingen georganiseerd, zoals afgelopen vrijdag bij Bever autoaanpassingen in Andelst. Daar sprak een delegatie van het CBR met directie en medewerkers van Bever, een arbeidsdeskundige van UWV en met gespecialiseerde AA-instructeurs. Er werden ervaringen uitgewisseld en over verbeteringen in de klantreis gesproken. Ook is ingegaan op de razendsnelle technische ontwikkeling die de auto-industrie de afgelopen jaren doormaakt en welke uitdagingen daar bij komen kijken. De AA-instructeurs gaven aan zich zich zorgen maken over de geringe aanwas van nieuwe collega’s en een arbeidsdeskundige van het UWV gaf tekst en uitleg over de bekostiging van aangepaste voertuigen vanuit de overheid.

‘Dans met de klant’
Het middagprogramma stond in het teken van kennis maken met de klanten waar het om draait. Ervaringsdeskundigen Rebekka en Zeger namen onze collega’s mee in een rit met hun aangepaste voertuigen en vertelden over het belang van mobiel zijn. Twee AA-instructeurs lieten onze collega’s zelf rijden met een joystick en met een auto waarbij gas geven en remmen met het linkerbeen of met de hand moest worden uitgevoerd. Al met al indrukwekkende kennismakingen met de praktijk. De tip van Rebekka aan de CBR-collega’s: “Dans met de klant”, waarmee ze benadrukt hoe belangrijk het is om samen nauw met elkaar op te trekken.