Theorie-examen deugt; ondanks een enkele voorspelbaarheid

Je slaagt alleen voor het theorie-examen als je voldoende kennis van de verkeersregels hebt. Dat blijkt uit een onafhankelijk onderzoek dat het CBR heeft laten doen naar de eventuele voorspelbaarheid van het theorie-examen. RCEC, een samenwerkingsverband tussen de universiteit Twente en CITO voerde het onderzoek uit.

Analyse
Zij deden een data-analyse op de hele vragenbank van het CBR, met daarin 4.500 vragen en 3.800 afbeeldingen. Van de 2.200 specifieke kenmerken die in de vragenbank voorkomen, kunnen er 57 voorspelbaar zijn. In het verkeer zijn deze voorspelbaarheden overigens niet altijd ongewenst. Er zijn verkeerssituaties die om bepaald gedrag vragen. Voorspelbaarheid bij een remweg die langer wordt of een gehandicapte voor laten gaan, is bijvoorbeeld niet ongewenst.

Verwijderd
Het CBR heeft de geconstateerde voorspelbaarheden inmiddels verwijderd. We hebben ook onze examens nagelopen en troffen in geen enkel examen meer dan twee keer een voorspelbaarheid aan. Door het aanleren van trucjes kun je dus niet slagen bij het CBR. Het onderzoek geeft het CBR echter wél handvatten om in de toekomst ongewenste voorspelbaarheid verder te voorkomen en wordt daarom jaarlijks herhaald.

Nieuwe vraagtypes
Zo heeft het CBR dankzij het onderzoek de beschikking over een meer uitgebreide checklist om examens samen te stellen zonder ongewenste voorspelbaarheden. Maar daar blijft het niet bij. We ontwikkelen in hoog tempo nieuwe vragen en werken aan de invoering van nieuwe vraagtypes, die minder gevoelig zijn voor ongewenste voorspelbaarheid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan sleepvragen of ‘meerdere antwoorden goed. 
Op de agenda staat ook onderzoek naar de doorontwikkeling van het onderdeel gevaarherkenning. Ook dáár kijken we uiteraard naar mogelijkheden om de toetsing zó in te richten dat het effect op de verkeersveiligheid maximaal is. Want dat is uiteindelijk het uitgangspunt voor álle CBR-examens.

feedback