Langere wachttijd na afgebroken rijexamen sinds 29 oktober

Langere wachttijd na afgebroken rijexamen sinds 29 oktober

Kandidaten van wie het autopraktijkexamen wordt afgebroken vanwege verkeersgevaarlijk gedrag, krijgen een langere wachttijd.

Sinds 29 oktober kunnen zij pas na 6 weken herexamen doen bij het CBR, om de rijvaardigheid op peil te brengen. Voor andere gezakte kandidaten blijft de verplichte wachttijd 2 weken.

Het CBR benadrukt al langere tijd het belang van een goede rijopleiding. Die legt namelijk de basis voor een veilig verkeer op de weg. Helaas zien we dagelijks examenkandidaten die tijdens hun opleiding niet goed zijn voorbereid op het praktijkexamen voor de auto. Zo hebben de examinatoren in de eerste negen maanden van 2018 in totaal 1.679 autopraktijkexamens afgebroken omdat de kandidaat een direct gevaar vormde voor zichzelf, de meerijdende instructeur, de examinator en het overige verkeer. Het CBR verwacht dat zo´n kandidaat minimaal 6 weken nodig heeft om het gewenste gedrag aan te leren.

De maatregel van een langere wachttijd is ook bedoeld als steun in de rug voor rijopleiders, als kandidaten en/of hun ouders druk uitoefenen om te vroeg op examen te gaan. Bijkomend voordeel in deze tijd van economische groei en lange wachttijden is dat de beschikbare examencapaciteit niet onnodig wordt gebruikt door kandidaten die nog niet klaar zijn voor het examen. Het gemiddelde slagingspercentage voor het autorijexamen is in de afgelopen jaren weliswaar iets gestegen, maar ligt met 50 % toch laag. Door een goede voorbereiding op het examen kan dit percentage hoger worden.

Verder in CBR Focus december 2018

2018 is een druk jaar voor het CBR. Zoals we al eerder lieten weten ondervinden mensen die een medische beoordeling nodig hebben momenteel hinder van langere doorlooptijden, soms tot wel 6 maanden of langer. Hierdoor is het ook bij de klantenservice ongewoon druk.
Op 5 december is het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 - 'Veilig van deur naar deur' naar de Tweede Kamer gestuurd.
Het rijexamen B krijgt op 25 maart 2019 een update. Dit houdt onder meer in dat het gebruik van een navigatiesysteem standaard wordt in het onderdeel ‘zelfstandig route rijden’ van het autopraktijkexamen. Hiermee sluit het CBR aan op de dagelijkse praktijk waarin de meeste Nederlanders navigatieapparatuur in hun auto hebben.
Kandidaten van wie het autopraktijkexamen wordt afgebroken vanwege verkeersgevaarlijk gedrag, krijgen een langere wachttijd.
Het CBR verlengt de proef waarbij kandidaten het theorie-examen voor de auto, motor en bromfiets ook in de avond kunnen doen. We zien dat de proef voorziet in een behoefte van onze klanten en daarom verlengen we de proef tot eind februari 2019.
CBR zet een nieuwe stap om de kwaliteit van de nascholing voor beroepschauffeurs te vergroten door de minimumeisen aan te scherpen. Bij de huidige minimumeisen is onvoldoende duidelijk welk niveau bereikt moet worden.
De praktijkexamens van het CBR staan als een huis. Intussen verandert de wereld om ons heen.
CCV denkt mee over de invulling van een vervolgpilot op een proef ontheffing C(1) voor bepaalde elektrische voertuigen.
Vanaf 1 januari 2020 gaat het CBR examens voor de recreatievaart afnemen. Het gaat hierbij om het klein vaarbewijs I en II en het groot pleziervaartbewijs II.

feedback