CBR doet mee aan verkeersveiligheidscampagne MONO

CBR doet mee aan verkeersveiligheidscampagne MONO

CBR doet mee aan de nieuwe verkeersveiligheidscampagne MONO, die minister Cora van Nieuwenhuizen donderdag 13 september lanceerde. MONO staat letterlijk voor één of alleen. Nederland gaat ongestoord onderweg.

Een op de vier mensen leest wel eens berichten tijdens het rijden. Een op de vijf stuurt een berichtje terug. Het risico op een ongeluk is dan 6 keer zo groot. De nieuwe campagne MONO geeft aan dat het normaal is om even niet op social media bereikbaar te zijn en de aandacht bij het verkeer te houden. Vanuit de campagne worden verschillende tips gegeven. Ook roept de campagne anderen op om het versturen van een berichtje uit te stellen als je weet dat iemand onderweg is. MONO staat voor ongestoord onderweg zijn en de aandacht houden op één ding: het verkeer. Zonder afleiding van appjes of social media posts.

MONO rijden kan op verschillende manieren

Iedereen kan op zijn of haar eigen manier MONO rijden. De campagne geeft tips, mensen bepalen natuurlijk zelf wat ze doen. Voor de een werkt het om de telefoon op stil te zetten. De ander vindt het fijn om de telefoon helemaal niet te zien en bergt ‘m op in de tas of het handschoenenvakje. Een derde kiest voor een systeem waarmee je helemaal niet meer bereikbaar bent. Omdat de ‘niet-storen’ functie nog niet zo bekend is, is er in deze campagne voor gekozen om deze functie onder de aandacht te brengen. Je stelt ‘m een keer in, je ontvangt geen berichtjes meer als je onderweg bent. Als je dat wilt, kun je een autoreply instellen en ontvangen de afzenders automatisch een berichtje. Voor Android zijn er meerdere apps in Playstore. iPhones hebben een optie voor ‘niet-storen tijdens het autorijden’ bij instelopties.

Lees meer of kijk het filmpje.

    feedback