
Een mooie mijlpaal voor onze jaarlijks terugkerende socialmediacampagne Rijbewijsstruggles: de advertenties die we inzetten om onze Rijbewijstips en Rijschoolzoeker te promoten zijn tijdens de laatste campagne maar liefst 7 miljoen keer gezien door de doelgroep.
Van augustus 2022 tot en met januari dit jaar heeft de Rijbewijsstruggles-campagne op verschillende kanalen zoals YouTube, TikTok, Snapchat, Instagram en Facebook gedraaid. In die periode hebben we ruim 840.000 jongeren in de leeftijd van 16 tot en met 24 jaar bereikt. We kunnen de mooie conclusie trekken dat deze online campagne jongeren bereikt én impact maakt. Zo geeft maar liefst 77% van de respondenten aan dat de Rijschoolzoeker hun keuze voor een rijschool beïnvloed heeft, tegenover 46% in 2021.
Ouders
De ouders van jongeren die hun rijbewijs willen gaan halen, kregen afgelopen campagne een grotere rol. Met speciaal op hen gerichte advertenties via onder andere Google, Facebook en Instagram werden zij gewezen op onze handige tips waarmee ze hun kind kunnen coachen. Zo krijgen ze antwoord op vragen als ‘hoe help ik mijn kind in één keer het rijbewijs te halen?’ en ‘hoe kies ik samen met mijn kind een goede rijschool?’. Het aantal clicks op deze advertenties is ten opzicht van de vorige campagne verviervoudigd.
Effectmeting campagne en imago
De effecten van de onlangs beëindigde campagne zijn opnieuw gemeten door Markteffect. Uit hun onderzoek komt naar voren dat onze campagne het oriëntatieproces van jongeren lijkt te beïnvloeden. Zo gebruiken meer jongeren die de campagne gezien hebben onze Rijschoolzoeker en onze website om onder andere het slagingspercentage van een rijschool te achterhalen.
Dit is volgens de jongeren ook één van de belangrijkste factoren om voor een rijschool te kiezen zijn, naast een aardige instructeur en een aantrekkelijk lespakket. De campagne heeft ook een positieve invloed op de houding van jongeren tegenover het CBR, want jongeren die onze campagne gezien hebben staan positiever tegenover het CBR dan jongeren die de campagne niet gezien hebben.
Plannen voor 2023
Ook in 2023 gaan we verder met het promoten van onze Rijbewijstips en Rijschoolzoeker op social media. Daarnaast werken we ook aan een jongerencampagne over alcohol, drugs & gedrag in het verkeer. Het doel is uiteindelijk om landelijk het slagingspercentage te laten toenemen en om een gids te zijn bij het halen van het rijbewijs door het voorkomen van knelpunten door goede informatievoorziening.
Bekijk hier onze Rijbewijstips en Rijschoolzoeker.