Bereikbaarheid 'medische' Klantenservice verbeterd

Bereikbaarheid 'medische' Klantenservice verbeterd

De klantenservice van het CBR is sinds maart 2019 weer beter bereikbaar voor klanten met vragen over hun gezondheidsverklaring.

Nadat eind 2018 de klantenservice extreem lange wachttijden kende, is de capaciteit meer dan verdubbeld. Ook wordt in de avonden en in de weekends gewerkt. Nog steeds krijgt een deel van de klanten het verzoek om op een ander tijdstip terug te bellen: afhankelijk van het aanbod gebeurt dat bij 5 tot 15% van de telefoontjes. Dit is nog niet goed en moet terug naar nul. In de wachtrij zelf duurt het nu gemiddeld 5 tot 6 minuten voordat een klant te woord wordt gestaan, met een maximale piek van een half uur. Al onze klanten die een mail sturen of contactformulier invullen, krijgen sinds half februari weer binnen uiterlijk 5 werkdagen antwoord.

De wachttijden bij de klantenservice zijn het gevolg van de lange doorlooptijden bij de medische beoordelingen bij het CBR. Deze situatie blijft naar verwachting tot eind 2019. CBR werkt met man en macht om de hinder voor klanten waar dat kan te beperken. Klanten van wie het rijbewijs verloopt en die tijdig zijn gestart met het indienen van ene Gezondheidsverklaring helpen wij met voorrang. Ook beroepschauffeurs krijgen voorrang. Daarnaast zijn extra artsen ingehuurd om keuringsverslagen te beoordelen. We adviseren examenkandidaten met een medische aandoening om meteen aan het begin van de rijopleiding een Gezondheidsverklaring in te dienen. En tegelijkertijd wordt het oude ICT-systeem steeds verder uitgefaseerd en het nieuwe systeem steeds verder in gebruik genomen.

Ouderen: Gezondheidsverklaring digitaal indienen

Intussen attenderen wij mensen eerder dan voorheen op het belang van het tijdig indienen van de Gezondheidsverklaring, zeker als er problemen met de gezondheid zijn. Vooral veel ouderen kunnen hierin extra tijd winnen door hun Gezondheidsverklaring digitaal in te dienen in plaats van op papier. Hoe dat werkt staat stap-voor-stap uitgelegd op www.cbr.nl/75plus. Op papier indienen blijft óók mogelijk maar kost meer tijd.

feedback